Selasa, 16 September 2008

Ulamak dinobatkan di Perlis di bulan Ramadhan

Oleh : Roslan SMS

Diambang ulangtahun kejayaan Tentera Badar tanggal 17 Ramadhan, PAS dengan izin Allah dikurniakan satu kemenangan yang amat bermakna. Sebentar tadi Mahkamah Persekutuan mengisytiharkan yang Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin adalah calon yang memenangi kerusi DUN Sangglang di Perlis tanpa perlu diadakan pilihan raya kecil.

Pada PRU ke 12 lalu SPR mengisytiharkan yang calon BN Abdullah Hassan memenangi kerusi tersebut dengan kelebihan 149 undi sedangkan Ustaz Hashim mendakwa rekod sebenar SPR menunjukkan yang beliau memperolehi 3,333 undi iaitu mengalahkan Abdullah yang memperolehi 3,286 dengan kelebihan 47 undi.

Dengan keputusan ini bermakna Ustaz Hashim yang sebelum ini telah mewakili Sanglang selama 2 penggal akan terus mewakili kerusi tersebut dan dengan itu PAS kini mempunyai 2 wakil di Perlis berbanding BN 13.

Syukur kehadrat Alllah swt dan syabas sahabat-sahabat di Perlis. Ustaz Hashim juga adalah Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat.

Sementara itu Mahkamah Persekutuan turut mengesahkan kemenangan calon PAS Ustaz Dato Hj Harun Taib. bagi kerusi DUN Manir, Terengganu. Mahkamah telah menolak dengan kos permohonan calon BN Wan Sagar Wan Embong untuk membatalkan kemenangan Harun atas dakwaan kononnya wakil Harun telah melakukan kesalahan pilihanraya semasa berkempen.

Ustaz Harun memenangi kerusi tersebut baru-baru ini dengan kelebihan 406 undi. Ustaz Harun adalah AJK PAS Pusat dan AJK Majlis Syura Ulamak PAS.

1 ulasan:

Nafastari berkata...

Alhamdulillah, smoga bertambah kuat kebenaran.