Isnin, 15 September 2008

16 September

Rasanya nak jugak berkongsi rasa berkenaan kehadiran 16 sept esok. Kalau dunia tak kiamat petang ni, 16 sept pasti sampai. Bukan kerana nak raikan sangat tarikh Sabah Serawak menyertai Malaysia tu, tapi tarikh tu di gembar gemburkan bakal menjadi satu tarikh yang sangat penting, bakal merubah lanskap politik negara yang telah banyak kali berubah sebenarnya.

Mungkin sejarah lalu tak perlu lagi di kenang, lantaran keghairahan untuk berada di bawah pentadbiran baru Malaysia. Siapa Anuar Ibrahim, siapa Lim Kit Siang dan siapa-siapa lagi tak penting, asalkan BN mesti di jatuhkan dahulu. Lalu keghairahan itu melahirkan pelbagai tindakan oleh pelbagai peringkat kepimpinan Parti mahupun ahli-ahli.

Ya.. bila kita ingatkan sejarah, nanti orang kata kita tak perlu berdendam, tak perlu nak ungkit lagi cerita lama. Manusia boleh berubah mengikut keadaan. Memang betul pun kita tak perlu berdendam dengan sapa-sapa. Dendam boleh merosakkan hati kita, menyebabkan kita jadi tak temteram.

Ini bukan soal dendam. Manusia tetap manusia. Walau di mana, bangsa apa pun dan bila-bila zaman manusia tetap mempunyai fitrah kejadian yang sama. Al Quran banyak menceritakan perangai manusia melalui kisah umat-umat zaman dahulu. Ada yang menjadi pengikut Nabi-Nabi dan kebanyakan manusia menjadi penentang dengan berbagai sebab yang ada kait-mengait antara satu sama lain.

Ramadhan ini kita menjadi pembaca setia Al Quran berbanding bacaan-bacaan lain. Sepatutnya Al Quran ini menjadi penyuluh kepada tindak-tanduk dan sikap kita. Kita boleh mengenali siapa yang berada di atas jalan kebenaran dan siapa dalam kekeliruan menafsir taraf kehambaan kita kepada Allah.

Kita sangat perlukan perubahan. Air yang bertangkung itu, lama kelamaan akan menjadi busuk. Itulah ungkapan arwah Ustaz Fadhil Noor satu ketika dahulu. Memang manusia perlu sentiasa berubah seiring perubahan masa. Daripada muda ke usia tua, daripada jahil kepada bertambah ilmu kehidupan dari masa ke semasa dan dari itu ke dari ini. Semua manusia hendakkan perubahan itu berlaku daripada kekurangan kearah yang lebih baik dan bertambah baik. Daripada yang tidak betul kepada kebenaran.

Sesungguhnya kebenaran itu datangnya daripada tuhanmu... Allah mengingatkan kita melalui firmannya, bahawa kita adalah makhluk yang terikat dengan kehendakNya. Fitrah manusiapun terikat dengan ciptaan Allah. Bagaimanapun kita rasa baik, jika Al Quran kata tak baik, kita hendaklah didik diri kita ikut Quran. Lantaran itu sebarang perubahan yang hendak di buat hendaklah menjadikan Al Quran sebagai panduan, atau dalam erti kata lain meletakkan Islam sebagai dasar perubahan yang hendak di buat.

Balik kepada 16 sept yang akan kita lalui esok jika umur masih panjang. Bakal Perdana Menteri baru yang di sebut-sebut, DS Anuar Ibrahim mempunyai sejarah perjuangan yang sangat menarik. Bermula sebagai pimpinan pelajar di era 70 an sehinggalah berada hampir di puncak kuasa hujung 90 an dan sekarang di katakan bakal menerajui negara bermula tanggal 16 sept, esok. Beliau adalah di antara tokoh-tokoh besar dan hebat yang pernah lahir dalam negara kita tercinta ini. Kelebihan yang beliau miliki jarang terdapat pada orang lain menyebabkan beliau di kagumi, sehingga bagi sesetengah orang di puja sebagai tokoh yang tiada tolok bandingnya.

Layak ke Anuar jadi PM? Bukan soal Anuar ke sapa-sapa. Apabila kita Islam, asas kita telah sebutkan di atas bahawa penilaian kita adalah Al Quran sebagaimana hukum hakan dan sejarah yang tercatat di dalamnya. Bacalah sejarah Anuar Ibrahim kemudian suluhlah dengan Al Quran, adakan perubahan yang hendak di bawa kearah kebaikan (kebenaran Islam) atau sebaliknya. Bukan soal dendam, tapi sejarah tidak akan menipu kita...

Tiada ulasan: