Isnin, 20 April 2009

Musim Pemilihan Pimpinan Baru

Setelah UMNO melakukan transformasi pimpinan mereka dengan pertukaran secara menyeluruh, bermula Presiden, Timbalan, Naib-Naib, ketua-ketua sayap Pemuda, Wanita dan Putri, tiba pula giliran PAS yang sedang dalam proses memilih pimpinan sekarang ni sehingga menjelang Muktamar awal Jun nanti.

Yang menjadi perhatian sekarang ialah pencalonan oleh Kawasan-Kawasan terhadap jawatan utama Parti. Dengar khabar telah ada kawasan yang mencalunkan nama lain bagi jawatan Presiden selain penyandang sekarang iaitu Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang. Namun tumpuan utama pemilihan tahun ini bukan jawatan Presiden itu, kerana di katakan tidak ada orang yang berani mencabar jawatan Presiden, walaupun di katakan ada orang yang sangat mengidamkan jawatan itu.

Tumpuan sekarang adalah jawatan Timbalan Presiden. Budaya melobi, walaupun tidak berlaku secara meluas sebagaimana UMNO, sedikit sebanyak berlaku juga. Tidak ada wang yang di gunakan untuk melobi. Cuma masing-masing berkempen tentang kelebihan calon-calon bertanding berbanding pesaing yang ada. Tak dapat di elak juga pendedahan kelemahan dan keburukan pesaing. Maklumlah manusia ni walaupun telah menjadi pemimpin, mana ada yang sempurna. Terlalu banyak kelemahan dan kekurangan yang jika di buka dan di ungkit akan terbuka lah aib di sana-sini.

Peringatan kepada para pelobi supaya jangan melampau dalam berkempen. Patuhilah adab-adab sebagai muslim sebagaimana peringatan Rasul supaya tidak di dedahkan aib saudara kita. Nanti aib kita akan terdedah jua. Yang bimbangnya apabila terdedah aib kita, ianya menjadi punca kemusnahan masa depan kita.

Dalam suasana Mesyuarat Agung Kawasan-Kawasan yang sedang rancak sekarang, waspadalah terhadap suara-suara musuh yang mahu memecahkan saf jemaah. Samada suara itu keluar melalui media yang jelas di kuasai oleh musuh, mahupun ianya keluar melalui media alternative yang di tulis oleh ahli jemaah sendiri. Berpada-padalah dalam melobi mana-mana individu yang kita mahu tonjolkan. Sehebat manapun seseorang itu, tetap ada kelemahan yang memungkinkan berlaku ketidakpuasan hati kita di masa depan.

Mudah-mudahan Allah sentiasa melindungi Parti kita dan di lantik barisan pimpinan yang mampu membawa ahli-ahli kearah Mardhatillah. Bukannya memimpin ahli menyeleweng daripada ubudiyyah sebenar yang menjadi matlamat hidup seorang muslim dan menjadi matlamat kepada perjuangan jemaah.

Tiada ulasan: