Selasa, 19 Mei 2009

Kepimpinan Ulama'

23 Mei ini akan di adakan satu Seminar di Taman Melewar, sempena jubli perak Kepimpinan Ulama' bagi tujuan memperkukuh dan mengembalikan roh Kepimpinan Ulama' dalam PAS . 

Walau apapun matlamat yang di nyatakan ianya akan membangkitkan pelbagai persepsi berkenaan majlis tersebut memandangkan ianya di adakan menjelang Muktamar. Lebih-lebih lagi tahun ini ada pemilihan baru pimpinan PAS Pusat dengan bermacam isu berkaitan kepimpinan ulama' di timbulkan.

Isu yang timbul samada hanya ulama' yang layak menjadi kepimpinan tertinggi PAS ataupun ianya terbuka kepada semua golongan asalkan berada di bawah pengawasan Majlis Syura.

Saya melihat ini adalah usaha berterusan yang di lakukan oleh musuh Islam untuk memperlihatkan Islam tidak mampu memimpin dunia. Kalau dunia barat terangan menghina Pimpinan utama ummat Islam iaitu Nabi Muhammad saw, di kalangan ummat ini pun, kerana mereka tahu kalau peluru itu di tujukan tepat kepada Nabi saw tentulah mudah di sedari oleh ummat Islam, justeru peluru itu di tujukan kepada para alim ulama. Mereka perendah dan perlekehkan Ulama semahunya. Mereka bandingkan dan lagakan antara satu Ulama' dengan Ulama yang lain..

Dengan mengambil peluang daripada kelemahan ulama' akhir zaman ini, mereka gunakan sepenuhnya peluru itu untuk menyerang Islam, kononnya Islam melalui ulama tak mampu berhadapan dengan kekuatan mereka dan tak pandai mentadbir serta memimpin seperti mereka. Merekalah yang lebih layak bawa Islam berbanding Ulama'. Mereka lebih layak menjadi pemimpin ummat Islam kerana Ulama' sangat lemah ilmu politik dan kepimpinan.

Hey.. jika mereka fikir ilmu pentadbiran sebagaimana mereka faham, memang betul ulama' mungkin tak begitu mahir seperti mereka, tetapi hendaklah di fahami bahawa sistem pentadbiran dan kepimpinan dalam Islam sangat berbeza dengan apa yang mereka pelajari di barat mahupun timur. Hanya Ulama' yang mampu memahami sistem Islam tersebut. Dari itu tanyalah diri masing-masing samada nak terima Islam ataupun nak guna pakai apa yang mereka fikirkan betul itu, sehingga mempelekehkan Ulama'....

Tiada ulasan: