Sabtu, 18 April 2009

UMNO dan PRK Bkt Gantang

Banyak peristiwa berlaku sejak posting terakhir saya dalam blog ni. Pertembungan dalam UMNO yang di jangka begitu hebat pada awalnya, berakhir dengan kemenangan pada team Mahadhir/Najib. Mereka telah menguasai hampir seluruh jentera untuk merempuh Pak Lah. Sementara Anwar pula tak mampu membantu Pak Lah dengan kedudukan di luar kerajaan.

Kemenangan Khairi pada mulanya di lihat sebagai momentum yang kuat untuk mempertahankan Pak Lah sebagai PM. Rupanya kemenangan awal sehari Khairi itu memberi kesempatan kepada Najib untuk membuat kawalan seketat mungkin bagi menghalang sebarang usaha untuk menafikan kemenangan team beliau.

Apapun kita sekarang berperdanamenterikan seorang yang dilihat umum sebagai seorang yang penuh dengan skandal. Skandal ekonomi, skandal sex, skandal jenayah pembunuhan dan pelbagai lagi. Tapi itulah gambaran UMNO yang sebenar. UMNO memang tidak membenarkan sebarang unsur agama meresap masuk ke dalam mereka. sebarang usaha untuk membawa unsur agama akan tersingkir, walaupun ajaran agama itu di cipta sebegitu rupa untuk menipu bagi meraih sokongan semata ( cnth: Islam Hadhari ).

UMNO di lahirkan oleh golongan bangsawan berpendidikan Inggeris. Walaupun memanipulasikan sokongan daripada orang melayu bawahan, tetapi dulu, kini dan selamanya UMNO tetap bertahan dengan bangsawan dan feudalnya. Ini kerana memang itupun dasar perlembagaan UMNO.

Beza dengan PAS yang meletakkan Islam sebagai dasar, walaupun ada turun naik dari sudut penghayatan oleh ahli mahupun pimpinannya, PAS tetap bertahan dengan cara dan stail berdasarkan apa yang termaktub di dalam perlembagaannya.

Kemenangan PRK Bukit Gantang memberi makna tersendiri kepada PAS. Walaupun media cuba menimbulkan kemenangan itu adalah menandakan isu boneka yang di canangkan oleh UMNO itu betul, tetapi PAS mempunyai asas dan pegangan tersendiri. Soal undi bukan melayu yang memberi kemenangan tersebut tidak timbul. Ianya adalah gelombang sokongan yang sentiasa berubah mengikut masa. Ianya adalah ketentuan Allah swt. yang mahu memberi kemenangan mengikut cara yang pelbagai.

Dalam sejarah dicatitkan kemenangan Islam melalui pelbagai cara pertolongan Allah. Ada kemenangan melalui peperangan senjata seperti dalam kisah Talut. Ada kemenangan melalui tenggelamnya musuh di dalam laut seperti kisah Firaun dan nabi Musa. Ada melalui ribut taufan, ada melalui gempa bumi dan sebagainya lagi. Soal bagaimana kemenangan itu adalah mengikut kehendak Allah. Yang penting kepada kita ialah apabila kita telah berusaha dan bertawakkal, kita hendaklah pastikan kerja dan dasar kerja kita bertepatan dengan kehendak Allah swt.

Tiada ulasan: