Selasa, 30 Disember 2008

1430 Hijriah

Hari ni hari kedua tahun baru hijriah. Setiap detik berlalu bermakna masa yang kita ada semakin mengecil. Kematian menjelang bila-bila masa, sedangkan persediaan pula semakin hari di rasakan semakin kurang berbanding dengan ruang dan peluang yang di sediakan oleh Allah kepada kita.

Bila tiba tahun baru, walaupun bilangan tahun hidup semakin bertambah pada angka, tetapi hakikatnya masa semakin suntuk untuk membuat persiapan dan bekalan menghadapi alam akhirat. Kita sentiasa di peringatkan oleh Al Quran - وتزودوا فإن خير الزاد التقوى Berbekallah. Sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu ialah bekalan Taqwa.

Bukan soal azam tahun baru, tetapi taqwa menuntut setiap saat dan waktu yang ada perlu di pastikan sentiasa berada dalam keadaan taat kepada perintah Allah dengan mengikut sunnah tinggalan Rasul, samaada suruhan atau tegahan keduanya. Sebut memanglah mudah, bahkan semua orang boleh sebut, tetapi realitinya nak berpegang kepada perintah tersebut di zaman ini terasa bagai menggenggam bara api.

Dalam negara yang tidak di urus tadbir mengikut perihtah wahyu ini, serba serbi bagai ada yang tak kena. Kiri kanan depan belakang kita berhadapan dengan perkara kontra dengan agama. Sudut politiknya, sudut ekonominya, pendidikannya dan sebagainya lagi......

Harapan..? Memang kita di ajar supaya sentiasa meletakkan harapan kepada Allah. itulah salah satu sayap yang di sebut oleh Imam Ghazali untuk menuju keredhaan Ilahi. Khauf dan Roja' iaitu Takut dan Harap. Mudah-mudahan kembalinya kita nanti di terima oleh Allah Rabbul Jalil..

Tiada ulasan: